8 ماده غذایی ضد پیری پوست
دکتر حمید رضا فرشچی

8 ماده غذایی ضد پیری پوست

27 مهر 1393


 هر کسی دوست دارد پوستی صاف و درخشان داشته باشد. هیچ ماده جادویی در این زمینه وجود ندارد، با این وجود پیروی از یک رژیم غذایی سالم در کنار سبک زندگی سالم می تواند تا حدودی علایم ناشی از افزایش سن و پیری را بهبود بخشد.  سعی کنید وعده های کوچک و کم حجم ولی غنی از مواد مغذی داشته باشید، و برنامه غذایی تان شامل همه گروه های غذایی باشد، ورزش کنید و نور خورشید را نیز فراموش نکنید. 7 ماده غذایی که در ادامه مرور می کنیم، در محافظت از بروز علایم پیری پوست نقش دارند.
1)    جو
سعی کنید در برنامه غذایی تان از کربوهیدرات های تصفیه نشده (پیچیده) مثل جو بیشتر استفاده کنید. این قبیل کربوهیدرات ها دارای شاخص قندی پایینی هستند، لذا قند خونتان را خیلی افزایش نمی دهند. در مقابل، کربوهیدرات های تصفیه شده مثل برنج سفید، نان سفید شاخص قندی بالایی دارند، و می توانند زمینه ساز بروز آکنه شوند. هم چنین، جو دارای یک ترکیب شیمیایی طبیعی است که به محافظت از سلول های پوست و درخشان شدن آن کمک می کند. بنابراین سعی کنید، الگوهای غذایی تان را به سمت دریافت برنج قهوه ای، نان های تیره رنگ و سبوس دار و حتی ماکارانی تیره تغییر دهید.
2)    پرتقال
این میوه غنی از آب است، بنابراین پوست و سایر سلول های بدنتان را آبرسانی می کند. یک پرتقال بزرگ منبع خوبی از ویتامین C است، که به حفظ کلاژن و در نتیجه قوام پوست تان کمک می کند. به طور کلی، سبزیجات و میوه ها غذای پوست هستند. سعی کنید سبزیجات و میوه های پر رنگ تر را انتخاب کنید، هر چه شدت رنگ میوه ها و سبزیجات بیشتر باشد خواص آنتی اکسیدانی آن ها نیز بیشتر است. گریپ فروت، گوجه فرنگی و جعفری نیز برای پوست فوق العاده اند.
3)    آووکادو
این میوه غنی از نوع ویژه چربی یعنی اسیدهای چرب با یک پیوند دوگانه است که به آبرسانی پوست کمک می کنند. هم چنین، محتوای چربی این میوه به جذب ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز پوست کمک می کنند. سعی کنید به جای سس های سالاد پر چرب و مایونز، آووکادو بخورید. روغن زیتون و گردو نیز در این زمینه اهمیت دارند.
4)    گوشت بدون چربی
گوشت بدون چربی مثل گوست راسته، یک راه خوب برای دریافت مقادیر زیادی پروتئین است. پروتئین به ساخت کلاژن کمک می کند. فراموش نکنید که کباب کردن گوشت در دمای فوق العاده زیاد ترکیبات ضد پیری آن را خنثی می کند. بنابراین سعی کنید بیشتر آن را به شکل آبپز میل بفرمایید. تخم مرغ، مرغ ( به ویژه سینه مرغ)، توفو، لوبیا و ماهی نیز دارای پروتئین می باشند.
5)    کلم بروکسل
این نوع کلم منبع بسیار غنی از ویتامین های مفید برای پوست از قبیل ویتامین A ،C و فولات است. محتوای ویتامین C آن ها به تولید کلاژن و قوام پوست شما کمک خواهد کرد. علاوه بر این، ویتامین A و فولات آن نیز پوستتان را از آسیب نور خورشید محافظت می کنند. کلم برگ، گل کلم و کلم بروکلی نیز در این زمینه مفید هستند.
6)    سالمون
خوردن این نوع ماهی یکی از راه های مطمئن برای دریافت اسیدهای چرب اُمگا3 در رژیم غذایی تان است. اسیدهای چرب اُمگا 3 به ویژه آن هایی که از منبع ماهی هستند، سلول ها را از سرطانی شدن محافظت می کنند. سعی کنید در هفته 2 تا 3 وعده ماهی بخورید. بهتر است به جای سرخ کردن، آن را کبابی کنید. سرخ کردن باعث کاهش ارزش غذایی ماهی می شود. علاوه بر این، ماهی ساردین، ماکرل نیز از منابع خوب اُمگا 3 به شما می روند. تخم کتان و گردو نیز از منابع خوب اُمگا هستند.
7)    انگور
ماده رزوراتول که در پوست انگور وجود دارد، التهاب را کاهش می دهد. اعتقاد بر این است که این ماده روند پیری سلول ها را کند می کند و از آن ها در برابر نور فرابنفش و خورشید محافظت می کند. بادام زمین و پودر کاکائو نیز از منابع این ماده مغذی به شمار می روند.
8)    گوجه فرنگی
گوجه فرنگی غنی از لیکوپن و بتا کاروتن است. یک رژیم غذایی غنی از این مواد مغذی می تواند پوست شما را محافظت کند. علاوه بر این، گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین Cاست، که در بالا اثرات مفید آن بر پوست بیان شد.
 

تعداد بازدید: 2476
کلمات کلیدی: پیری ماده غذایی ضد پوست 8 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha