کمبود آهن و افزایش خطر سکته
پزشک شما

کمبود آهن و افزایش خطر سکته

26 فروردین 1393

 

بیش از 15 میلیون نفر در سراسر جهان سالانه دچار سکته مغزی می شوند. درحال حاضر، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که  کمبود آهن به دلیل ایجاد چسبندگی درخون منجر به افزایش احتمال سکته می گردد.
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از 30% از افراد در سراسر دنیا  از کم خونی فقرآهن رنج می برند.
در این مطالعه پژوهشگران به بررسی سطوح آهن خون 497 بیمار مبتلا به تلانژکتازی ارثی (HHT) پرداختند دراین بیماری نادر عروق خونی ریه ها گشاد می شوند.
عروق خونی سالم معمولا لخته های خونی کوچک را قبل از منتقل شدن به شریان ها فیلتر می کنند. اما دراین بیماران به دلیل گشاد شدن این عروق لخته های کوچک خون راه خود را تارسیدن به مغز ادامه میدهند.
پژوهشگران یافتند که خطر سکته مغزی در  بیماران مبتلا به کم خونی فقر آهن (سطح آهن 6 میکرومول در لیتر) 2 برابر می باشد. مطالعات قبلی نشان داده بودند که کمبود آهن در خون چسبندگی پلاکت ها را افزایش میدهد و فرآیند لخته شدن خون را تشدید می کند.
این نتایج نشان میدهد درمان فقر آهن خون بویژه در افراد در معرض خطر سکته، به میزان قابل توجهی خطر بروز سکته را کاهش میدهد.
 
منبع: 
 
 
Claire Shovlin, ET AL “Ischaemic Strokes in Patients with Pulmonary Arteriovenous Malformations and Hereditary Hemorrhagic Telangiectasia: Associations with Iron Deficiency and Platelets” published 19 Feb 2014 | PLOS ONE.
 
تعداد بازدید: 2586

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha