چاقی شکمی و افزایش خطر بیماری قلبی-عروقی و سرطان
دکتر سیده آمنه مجد

چاقی شکمی و افزایش خطر بیماری قلبی-عروقی و سرطان

10 آذر 1393

امروزه با توجه به شیوع جهانی چاقی، بررسی های زیادی در جهت پیشگیری از مشکلات حاصل از چاقی انجام گرفته است و شناسایی افراد در معرض خطر، به اهداف پیشگیرانه و درمانی کمک می کند. با توجه به بررسی های انجام گرفته نه تنها اضافه وزن و چاقی عامل خطری در ابتلا به بیماری ها و مشکلات بالینی هستند بلکه محل تجمع چربی نیز عامل مهمی در ابتلا به بیماری های متفاوت است.
بر همین اساس مطالعه ای که در ژورنال Cardiology به چاپ رسیده است انتخاب شده است. در این مطالعه به بررسی ارتباط چاقی شکمی و ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی و سرطان پرداخته شده است.
به همین منظور 3086 نفر که مبتلا به چاقی شکمی و تجمع چربی در اطراف بافت قلب و شاهرگ آئورت بودند،  انتخاب شدند. متوسط سن شرکت کنندگان 50سال بود و نیمی از آنها خانم بودند. شرکت کنندگان از نظر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و سرطان به مدت 7 سال مورد پیگیری قرار گرفتند. بیماران با استفاده از سیتی اسکن به منظور شناسایی محل تجمع چربی در بدنشان بررسی شدند. با توجه به اینکه فاکتورهای مداخله گر تعدیل شده بودند، شرکت کنندگان در مدت مطالعه از نظر خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی و سرطان مورد مورد بررسی قرار گرفتند. 
نتایج حاکی از این بود که در مدت مطالعه 90 مشکل قلبی-عروقی، 141 سرطان و 71 مرگ در بین شرکت کنندگان حادث شده بود. با توجه به نتایج این بررسی، چربی شکمی که معمولا شاخصی از چربی اطراف اندام های داخلی محسوب می شود در ارتباط با ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی و سرطان میباشد. 
برخلاف مطالعات قبلی که BMI و دور کمر را مورد بررسی قرار داده بودند، در این مطالعه حضور چربی شکمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی-عروقی را افزایش داده است و از این فرضیه حمایت می کند که احتمالا چربی شکمی زمینه ساز ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی و سرطان است.
با توجه به نتایج این مطالعه، خطر مرگ و میر در افراد با BMI مشابه و مبتلا به اضافه وزن بسته به نوع توزیع چربی در بدن آنها متفاوت است. چربی نابه جا و توزیع نامناسب چربی که اغلب در چاقی شکمی مشهود است، موجب خطرات متفاوتی می شود و این واضح است که چاقی در ناحیه شکم نسبت به قسمت های دیگری از بدن خطرناکتر است.
نکته عملی: افراد با BMI مشابه اما توزیع چربی متفاوت در معرض خطرات متفاوتی هستند به طوری که نتایج مطالعه اخیر نشان می دهند که بین چاقی شکمی و ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و سرطان ارتباط مستقیم وجود دارد به همین منظور توصیه می شود افراد مبتلا به چاقی شکمی بیش از سایرین در جهت کاهش وزن خود تلاش داشته باشند.
 
منبع:
Kathryn A. Britton et al, “Body Fat Distribution, Incident Cardiovascular Disease, Cancer, and All-cause Mortality”, Journal of the American College of Cardiology,2013
 
تعداد بازدید: 3057

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha