ناشتا بودن در طول شب ممکن است خطر سرطان سینه را بکاهد.
پزشک شما

ناشتا بودن در طول شب ممکن است خطر سرطان سینه را بکاهد.

9 اردیبهشت 1395

سرطان سینه اصلی ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان کشورهای در حال توسعه و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در کشورهای توسعه یافته می باشد. توجه زیادی معطوف اثرات مثبت رژیم سالم بر پیامدهای سرطان سینه شده است. به تازگی یک نظریه نشان داده که زمان بندی نیز مهم بوده و بر سلامت متابولیک و سرطان تاثیرگذار است. آزمایشات بر روی موش ها نشان داده اند جوندگانی که رژیم پرچرب داشتند اما به کرّات برای حداقل 16 ساعت ناشتا بودند، درگیر متابولیسم غیرطبیعی گلوکز، التهاب و چاقی نمی شوند. همه این عوامل منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.
دکتر پترسون و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو پیرامون اثرات بالقوه ناشتایی شبانه بر پیش آگهی سرطان سینه مطالعاتی انجام داده اند. جمعیت مورد مطالعه آن ها متشکل از 2413 زن با میانگین سنی 4/52 سال بود. تمامی شرکت کنندگان مبتلا به سرطان سینه بوده و در زمان تشخیص بین 27 تا 70 سال سن داشتند. هیچ یک از آن ها مبتلا به دیابت نبودند. بطور متوسط، شرکت کنندگان 5/12 ساعت در طول هر شب ناشتا بودند.
این مطالعه در طول 3/7 سال پیگیری بر عود مجدد سرطان سینه و بروز تومورهای جدید، مرگ ناشی از سرطان سینه یا هر علت دیگری در بازه زمانی 4/11 ساله تمرکز کرد. بررسی نتایج نشان داد زنانی که کمتر از 13 ساعت ناشتایی را در طول شب تجربه کرده بودند در مقایسه با زنانی که 13 ساعت یا بیشتر ناشتا بودند، 36 درصد بیشتر در معرض عود مجدد سرطان سینه قرار داشتند. هیچ ارتباطی بین زمان کمتر ناشتایی با مرگ ناشی از سرطان سینه یا هر علت دیگری یافت نشد.
بیماران مبتلا به سرطان سینه که زمان طولانی تری ناشتا بودند بطور قابل توجهی HbA1c کمتر و مدت زمان خواب بیشتری داشتند. از آن جایی که به نظر می رسد ناشتایی شبانه منجر به بهبود کنترل قندخون و خواب می شود، محققان معتقدند که علاوه بر تاثیر مثبت بر پیامدهای سرطان سینه، ناشتایی طولانی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی- عروقی و سایر سرطان ها را بکاهد.
نکته عملی: ناشتایی طولانی مدت در طول شب به خصوص بیش از 13 ساعت می تواند یک استراتژی ساده و عملی جهت کاهش عود مجدد سرطان سینه و نیز بهبود کیفیت خواب و کنترل قندخون باشد.
منبع:


Catherine R. Marinac, et al. "Nightly fasting may help reduce breast cancer risk." JAMA, 2016
 

تعداد بازدید: 1741

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha