غذاهای غنی از پتاسیم و کاهش خطر سکته مغزی و مرگ در زنان مسن
پزشک شما

غذاهای غنی از پتاسیم و کاهش خطر سکته مغزی و مرگ در زنان مسن

8 اردیبهشت 1395

پتاسیم موجود در رژیم غذایی با کاهش خطر سکته مغزی همراه است اما اطلاعات کمی در مورد تاثیر پتاسیم رژیم غذایی روی انواع مختلف سکته مغزی یا تاثیر آن در زنان مسن مبتلا به فشارخون بالا یا بدون ابتلا به آن وجود دارد.  مطالعات قبلی نشان دادند که مصرف پتاسیم ممکن است فشارخون را پایین بیاورد اما اینکه آیا دریافت پتاسیم می تواند از سکته مغزی و مرگ پیشگیری کند، مشخص نیست.
در مطالعه ای که نتایج آن در ژورنال American Heart Association's journal Stroke منتشر شده، محققان 90137  زن یائسه بین سنین 50 تا 79 سال را برای مدت 11 سال مورد مطالعه قرار دادند. شرکت کنندگان در این مطالعه در ابتدای مطالعه سابقه سکته مغزی نداشتند. محققان در طول مدت مطالعه میزان پتاسیم مصرفی در زنان یائسه و همچنین وقوع سکته مغزی از نوع ایسکمیک (ناشی از انسداد در عروق خونی مغز) و هموراژیک (ناشی ازخونریزی در عروق مغزی) و مرگ را ثبت کردند. میانگین دریافت پتاسیم از رژیم غذایی 2611 میلی گرم در روز بود. نتایج این مطالعه براساس پتاسیم دریافتی از غذا بود و نه پتاسیم دریافتی از مکمل ها.
زنانی که بیشترین میزان پتاسیم را دریافت کردند در مقایسه با زنان با دریافت حداقل پتاسیم 12% کمتر به انواع سکته و 16% کمتر به سکته ایسکمیک مبتلا شدند. همچنین میزان مرگ در زنان با دریافت بالای پتاسیم 10% کمتر از زنان با دریافت حداقل پتاسیم بود. در زنانی که مبتلا به فشارخون بالا نبودند، آن هایی که بیشترین میزان پتاسیم را دریافت کردند در مقایسه با آن هایی که کمترین مقدار را دریافت کردند 27% کمتر به سکته ایسکمیک و 21 % کمتر به انواع سکته دچار شدند. در زنانی که مبتلا به فشارخون بالا بودند خطر مرگ در زنان با بالاترین دریافت پتاسیم کمتر از زنان با کمترین میزان دریافت پتاسیم بود. اما دریافت پتاسیم خطر سکته مغزی را در این گروه از زنان کاهش نداد. دپارتمان کشاورزی آمریکا به زنان توصیه می کند که حداقل 4700 میلی گرم در روز پتاسیم دریافت کنند که در این مطالعه تنها 8/2 % شرکت کنندگان این سطح از پتاسیم را دریافت کردند.
محققان معتقدند دریافت مقادیر بالای پتاسیم از رژیم غذایی زمانی که فرد هنوز مبتلا به فشارخون بالا نشده مفیدتر است. همچنین آن ها بیان کردند شواهدی مبنی بر ارتباط بین دریافت پتاسیم و سکته هموراژیک وجود ندارد. به طور کلی دریافت بالای پتاسیم از رژیم غذایی با کاهش خطر سکته ایسکمیک و همچنین مرگ در زنان مسن همراه است به ویژه در زنانی که مبتلا به فشارخون بالا نبوده اند.
این مطالعه فقط در زنان یائسه انجام شده و میزان سدیم دریافتی و تعادل بین سدیم و پتاسیم که دارای اهمیت زیادی است، بررسی نشد. مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا تاثیر پتاسیم را در مردان و افراد جوان مورد بررسی قرار دهد.
نکته عملی: به زنان در سنین بعد از یائسگی توصیه می شود مواد غذایی غنی از پتاسیم شامل سیب زمینی، موز و لوبیای سفید و.... را در رژیم غذایی خود داشته باشند. فقط زنانی که میزان پتاسیم خون آن ها بالا است باید در مورد میزان پتاسیم دریافتی با پزشک مشورت کنند زیرا ممکن است برای قلب خطرناک باشد.

منبع:


Stroke. 2014, 45(10): 2874-80
 

تعداد بازدید: 1867

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha