عدم تحمل لاکتوز و خطر ابتلا به  سرطان های ریه، سینه و تخمدان
پزشک شما

عدم تحمل لاکتوز و خطر ابتلا به سرطان های ریه، سینه و تخمدان

19 بهمن 1394

عدم تحمل لاکتوز به حالتی اطلاق می شود که در آن افراد توانایی هضم لاکتوز(قند موجود در فراورده های لبنی ) را ندارند که علت آن هم سطوح پایین و یا فقدان آنزیم هضم کننده ی لاکتوز(لاکتاز )می باشد. مطالعات جدید نشان می دهد که افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز شانس کمتری برای ابتلا به بعضی از انواع سرطان ها دارند و محققان  معتقدند این کاهش خطرمربوط به رژیم غذایی این افراد می باشد.
هدف از این مطالعه بررسی شانس ابتلا به سرطان های ریه ، سینه  و تخمدان در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز است که نتایج مربوط به این مطالعه در اکتبر 2014 در مجله ی British Journal of Cancer منتشر شد.
این مطالعه یک مطالعه ی کوهورت (آینده نگر ) بود که در آن اطلاعات مربوط به حدود 23000 فرد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز و خانواده های آن ها در سوئد جمع آوری شد و میزان شیوع سرطان در آن ها بررسی شد.
در این مطالعه محققان دریافتند که در افرادی که در هضم فرآورده های لبنی مشکل دارند  میزان سرطان های ریه ، سینه و تخمدان کمتر از افرادیست که مشکل عدم تحمل لاکتوز را ندارند. در حالی که خطر ابتلا به این سرطان ها در والدین و خواهر و برادر فرد مبتلا به عدم لاکتوز به همان اندازه ی افراد عادی می باشد .افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز معمولا مقدار کمی شیر و فرآورده های لبنی استفاده می کنند اگرچه که این اشتباه است که بگوییم شیر عامل خطر ابتلا به این سرطان ها است. این موضوع بیانگر این است که ریسک پایین سرطان در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ممکن است به دلیل عواملی مانند دریافت پایین تر کالری در این افراد به دلیل مصرف کم شیر و یا به دلیل وجود مواد محافظت کننده در نوشیدنی ها با منشا گیاهی باشد که این افراد از آن ها به جای شیر استفاده می کنند.
نتایج این مطالعه باید با احتیاط تفسیر شود زیرا همبستگی یافت شده در این مطالعه برای نتیجه گیری قطعی ناکافی است. مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا عوامل موثر بر نتایج این مطالعه را توضیح دهد.
نکته ی عملی : کاهش خطر ابتلا به سرطان های ریه ، تخمدان و سینه که در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز دیده شد اما در اعضای خانواده ی آن ها دیده نشد بیان می کند که اثر حفاظتی در برابر سرطان به الگوی غذایی خاص این افراد ارتباط دارد و به احتمال زیاد این الگوی غذایی است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده است.

منبع: Br J Cancer. 2014 Oct 14. doi: 10.1038
 

تعداد بازدید: 1844
کلمات کلیدی: سرطان عدم تحمل لاکتوز 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha