دریافت ناکافی ویتامین D در دوران بارداری و  پیامدهای مضر آن
پزشک شما

دریافت ناکافی ویتامین D در دوران بارداری و پیامدهای مضر آن

10 آذر 1393

اخیراً محققان به ارتباط قابل توجهی بین کمبود ویتامین D در بدن و پیامدهای مضرر ناشی از آن که منجر به بروز عوارضی چون دیابت بارداری و پره اکلامپسی در زنان باردار و همچنین وزن کم نوزاد هنگام تولد می شود پی برده اند.
در حال حاضر کمبود ویتامین D با برخی مشکلات سلامتی مرتبط بوده است و همواره به عنوان یک عامل نگران کننده  در بهداشت عمومی مطرح شده است. همچنین، یافته ها نشان می دهند که کمبود ویتامین D در دوران بارداری، می تواند منجر به ایجاد عواقب خطرناکی از جمله موارد زیر شود: 
• خطر ابتلاء به عفونت
• پره اکلامپسی
• دیابت بارداری
• محدودیت رشد جنین
• انجام عمل سزارین
• وزن کم نوزاد هنگام تولد 
مطالعه ای که اخیراً در این زمینه صورت گرفت نشان داد که سطوح بالای ویتامین D در دوران بارداری می تواند از ایجاد بیماری اسکلروزدر مادران جلوگیری کند. همچنین شواهد موجود و نتایج این پژوهش، نمایانگر تاثیر چشمگیر میزان دریافت ویتامین D در دوران بارداری و پیامدهای ناشی از آن در تولد نوزادان بوده است.
 
یافته های این پژوهش حاصل جمع آوری اطلاعات 31 مطالعه مختلف در سال های 1980 الی2012  بوده است که  1100 شرکت کننده در آن مورد بررسی قرار گرفتند. این مطالعه که در ژورنال BMJ به چاپ رسیده است، نشان داد که احتمال ابتلاء به پره اکلامپسی، افزایش خطر تولد نوزادان با وزن کم و افزایش خطر ابتلاء به دیابت بارداری در زنان باردار با سطوح پایین ویتامین D بسیار بیشتر بوده است. همچنین مشخص شد، میزان دریافت ویتامین D در دوران بارداری هیچگونه تاثیری بر قد نوزادان و یا دور سرآنها نداشته است.
علاوه بر این شواهد نشان داد که بطور کلی کمبود ویتامین D در دوران بارداری بسیار شایع بوده است، به ویژه در زنانی که در معرض خطرات احتمالی زیر قرار داشته اند :
• زنانی که بطور محدود در معرض نور خورشید قرار گرفته اند
• گیاهخواران
• اقلیت های قومی با پوست های تیره
نکته عملی : محققان بر اساس یافته های خود به این نتیجه رسیدند که " استراتژی بهینه سازی سطح دریافت ویتامین D " در دوران بارداری می تواند بطور قابل توجهی در بهبود نتایج بارداری و سلامت نوزادان موثر باشد. همچنین دانشمندان به این مهم اشاره نمودند که دریافت کافی ویتامین D در زنان بخصوص مادران باردار، می بایست بصورت یک هدف کلی در برنامه روزانه آنان قرار گیرد و عواملی همچون مکمل های ویتامین D، رژیم غذایی و قرار گرفتن کافی در معرض نور خورشید نیز می توانند در رسیدن به این هدف مهم مفید باشند.
 
منبع:
Robyn Lucas et all” Vitamin D sufficiency in pregnancy” BMJ 2013;346:f1675 doi: 10.1136/bmj.f1675 
 
تعداد بازدید: 2875
کلمات کلیدی: ویتامین D و بارداری 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha