افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید بعد از شام ورزش کنند
پزشک شما

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید بعد از شام ورزش کنند

22 بهمن 1394

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مقادیر قند و چربی خونشان بالاست که این موضوع خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته ی مغزی و حمله ی قلبی را افزایش می دهد. ورزش و فعالیت بدنی یک نسخه ی محبوب برای افرادی است که از علائم دیابت نوع 2 رنج می برند. در حال حاضر محققان دریافتند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند به صورت موثرتری خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را با ورزش کردن بعد از وعده ی غذایی کاهش دهند. این مطالعه نشان می دهد که نه تنها شدت و مدت ورزش کردن اهمیت دارد ، بلکه زمانی هم که ورزش انجام می شود اهمیت دارد.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که ورزش های مقاومتی تاثیر بیشتری در کاهش گلوکز و چربی خون افراد دیابتی دارند به ویژه زمانی که بعد از وعده ی شام انجام شوند.  نتایج حاصل از این مطالعه در سال 2015 در مجله ی Applied Physiology منتشر شد.
محققان در این مطالعه روی  13 نفر فرد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 کار کردند. در وهله ی اول شرکت کنندگان ورزش مقاومتی را قبل از شام انجام دادند و در مرحله ی بعدی شرکت کنندگان 45 دقیقه بعد از خوردن شام ورزش کردند و سطوح قند و چربی آنها با روزی که در آن ورزش نکرده بودند مقایسه شد. شرکت کنندگان در روزهای مطالعه ، شام با میزان متوسط کربوهیدرات دریافت می کردند.
شرکت کنندگانی که قبل از شام ورزش کرده بودند تنها قند خونشان کاهش یافته بود در حالی که شرکت کنندگانی که بعد از شام ورزش کرده بودند هم سطوح چربی و هم سطوح قند خونشان کاهش یافته بود. همچنین محففان پی بردند که بهبود سطوح چربی و قند خون شرکت کنندگان در مطالعه کوتاه مدت است و شرکت کنندگان برای تدوام بهبودی و کاهش سطوح قند و چربی خونشان باید به صورت مرتب و روزانه بعد از شام ورزش های مقاومتی را انجام دهند.
نکته ی عملی: به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می شود برای بهود قند و چربی خونشان به صورت مرتب بعد از شام ورزش های مقاومتی را در برنامه ی روزانه ی خود بگنجانند تا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در آن ها کاهش یابد.

منبع: J Appl Physiol (1985). 2015 Mar 1;118(5):624-34.
 

تعداد بازدید: 1950

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha